Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Ervaringsverhalen aandachtvrijwilligers
Als aandachtvrijwilliger hoor je bijzondere (levens)verhalen, ontmoet je veel verschillende patiënten en kun je echt iets voor hen betekenen. Een aantal vrijwilligers deelt een ervaring die indruk op hen maakte.
'Je beseft wat aandacht voor een patiënt betekent'
'Wat is het mooi om een lach te krijgen op het gezicht van een patiënt wanneer je langskomt. Op het moment dat je te horen krijgt “Dank je dat je even bent langs gekomen” besef je pas wat aandacht voor een patiënt kan betekenen. Voor de familie is het een geruststelling dat er ook aandacht voor hun familielid is als zij weg zijn. We doen dit werk met veel liefde voor de medemens en kunnen er echt voor de patiënt zijn. Loop een keer met ons mee, dan leggen we je graag uit wat dit vrijwilligerswerk inhoudt.'
'Ik bied patiënten een luisterend oor'
'Ik geniet ervan om er voor de oudere patiënt te kunnen zijn. Ik bied ze een luisterend oor en zie dat dit voor sommige patiënten een verlichting is tijdens hun ziekenhuisopname. Het is zo fijn om als vrijwilliger een klankbord te kunnen zijn, zodat de mensen hun problemen even kunnen uiten. Schroom niet om je aan te melden als aandachtvrijwilliger en loop eens een keer met me mee. Je kunt binnen ons vrijwilligersteam zoveel betekenen voor de medemens. En dit werk geeft je zelf ook zoveel voldoening!'
'Het geeft een voldaan gevoel'
'“Het is alsof ik direct met de patiënt in contact sta" was het antwoord van de arts nadat ik had getolkt tussen patiënt en arts. Het is echt een meerwaarde als de patiënt zich kan uiten in de moedertaal. Het geeft een voldaan gevoel als de arts en de patiënt elkaar begrijpen. Veiligheid en vertrouwen in de communicatie is het belangrijkste. Dat ik dezelfde taal spreek als de patiënt voelt als thuiskomen.'
'Je krijgt een waardevolle glimlach terug'
'Op de verpleegafdelingen geef ik aandacht aan kwetsbare ouderen. Ik merk dat mijn bezoekje waardevol is voor de gezondheid van de patiënt en dat geeft een gevoel van betekenis. Door aandacht te geven krijg je een waardevolle glimlach terug. Denk niet dat het een vrijwilligersfunctie is voor 65+. Ik ben 47 jaar en geniet ervan om er voor de medemens te kunnen zijn.'
'Je kunt echt een verschil maken'
'We hebben een prachtig team van aandachtvrijwilligers in het GHZ en zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Je kunt echt het verschil maken voor de patiënt! Een praatje hier, een klein gebaar daar. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een beetje aandacht voor de patiënt kan al zó veel goed doen! Je bent als vrijwilliger, gewoon door er te zijn, van meerwaarde voor een patiënt en zijn/haar familie. En je haalt er zelf als vrijwilliger ook nog eens heel veel voldoening uit. Een mooie combinatie.'
'Je hebt snel een persoonlijk gesprek'
'Ondanks dat je elkaar als aandachtvrijwilliger en patiënt niet kent vind ik het verrassend dat er vanuit de kant van de patiënt vaak snel een persoonlijk gesprek op gang komt. De patiënt het gevoel geven dat ik er voor hem ben en dat hij alles kan delen geeft zo’n goed gevoel. Meestal is de ziekenhuis opname geheel onverwacht. De onzekerheid, stress, eenzaamheid is dan (vooral bij oudere patiënt) groot. Daardoor ervaren patiënten onze aanwezigheid als heel fijn. Gewoon een luisterend oor of een praatje maken.'
'Mijn bezoekje geeft patiënten levensvreugde'
'Mijn korte bezoekje geeft hen weer wat levensvreugde en afleiding. Ze voelen zich weer even gehoord en gezien. Het is verrassend te horen wat vooral de ouderen in hun leven hebben gedaan en meegemaakt. Gesprekken gaan dan ineens alle kanten op en mooie herinneringen komen weer boven. Je bent als aandachtvrijwilliger helemaal vrij om zelf in te schatten hoelang je bij de patiënt blijft.'
Wil je zelf na het lezen van deze ervaringsverhalen ook aan de slag als aandachtvrijwilliger? Je bent meer dan welkom! Stuur een mail naar vrijwilligerswerk@ghz.nl.